Slik lager du en landingsside for å få flere leads

Konvertere nysgjerrige besøkende til engasjerte leads. Så hva gjør en landingsside effektiv, og hvordan skiller den seg fra en vanlig nettside?
Vegard Sandvik
February 21, 2024
-
3.5
Min lesetid

Hva er en landingsside? 

En landingsside er en tilpasset “nettside” som har som mål å konvertere besøkende til leads eller kunder. Siden skal være designet med et spesifikt formål i tankene, som å få besøkende til å registrere seg for et webinar, laste ned en e-bok, eller kjøpe et produkt. 

Landingsside vs. Nettside

“Men er ikke hjemmesiden min en landingsside?" 

Nei, ikke nødvendigvis.

Se for deg en butikk på en travel handlegate sammenlignet med en pop-up store. Hjemmesiden din er som en butikk på handlegaten, tiltrekker seg en bred strøm av forbipasserende med et variert utvalg. En landingsside, derimot, er som en pop-up store som midlertidig dukker opp for å fremheve et spesielt tilbud eller produkt. Mens butikken tiltrekker seg mange besøkende med forskjellige interesser, fokuserer pop-up store på en spesifikk målgruppe og tilbyr noe direkte relevant for dem, noe som ofte resulterer i høyere engasjement og konverteringer til en litt mer billigere penge.

En god landingsside handler ikke om å tiltrekke seg mest mulig trafikk, men om å tiltrekke seg riktig trafikk. En annonse som treffer, som linker til en landingsside som konverterer, er svært effektivt. 

Tabell som viser forskjellen på en landingsside og en nettside
Tabell som viser forskjellen mellom hjemmeside og landingsside.

11 viktige punkt for en effektiv landingsside  

Lag en overskrift med fokus på fordeler

Ha en overskrift som fanger interesse og oppfordrer besøkende til å “ta kontakt", "booke møte” eller laste ned det du tilbyr.

En enkel oppskrift du kan følge: “Mindre [problemer de opplever], mer [fordelen produktet gir] ved hjelp av [tjeneste]".

"Mindre manuelt arbeid, mer automatisk arbeid ved hjelp av vårt CRM-system."

Velg et bilde som illustrerer tilbudet

Bilder/video/ikoner på landingssiden bør vise hva du tilbyr slik at de kan forstå tilbudet raskere.

Skriv “overtalende” tekst

Det betyr at teksten må svare på alle problemene besøkende står ovenfor. Gjerne også hva som er unikt med det du tilbyr. Sørg for å svare på disse spørsmålene: Innholdet skal oppmuntre besøkende til å fylle ut et skjema og melde seg på nyhetsbrevet, og det bør inneholde relevant informasjon som forklarer verdien av tilbudet.

Inkluder skjemaet øverst på siden

Skjemaet hvor de kan legge igjen e-postadresse bør være synlig umiddelbart når de lander på siden

Velg et mål med en tydelig “Call to Action"

Tenk at du selger nå kun ett produkt. Denne call to action må gå igjen på hele siden. Her kan det også være smart og teste flere sider opp mot hverandre gjennom AB - testing. Dette kan virke smart for å generere flere leads. 

Tilby noe relevant

Det du tilbyr burde være noe unikt og som skaper stor interesse til den det er relevant for. Tenk at du skal bryte støyen i digitale kanaler, så en gratis konsultasjon/demo eller noe annet relevant for dine kunder.

Spør bare om nødvendig informasjon

Landingssider bør bare be om informasjonen som trengs for å lage kvalifiserte leads.

Fjern all navigasjon

Fjern distraksjoner og fokuser kun på målet landingssiden har. Det betyr at når besøkende kommer til landingssiden så skal du ikke fronte irrelevant innhold. 

Gjør siden responsiv

Den må være oversiktlig på alle enheter, med andre ord telefon, tablet og PC/Mac.

Optimaliser for søk

Sørg for å legge inn relevante søkeord slik at du kommer til å rangere høyere høyere på Google når noen søker på det du tilbyr på Google. 

Husk å legge til en takk-side

En takk-side etter at noen fullføre skjemaet, er ikke bare bra for skikk og bruk, men også for å spore antall konverteringer. Sett opp sporing på “takk”- siden så vil du se effekten av kampanjen du kjører. 

Her kan det også være smart å legge til “lese mer” eller “følg oss i sosiale medier” eller alternativt ført de videre til en ny landingsside med et nytt tilbud du har. 

Inkluder "sosialt bevis” 

Legg inn kundehistorier eller referanser fra tidligere kunder du har. Dette bygger tillit.  

Hvordan lage gode landingssider? 

Målrettet innhold: Tilpass innholdet på landingssiden til din spesifikke målgruppe/ kundeprofil, dette gjelder alle typer landingssider. 

A/B-testing: Test ulike versjoner av landingssiden for å se hva som resonnerer best.

Kontinuerlig optimalisering: Analyser resultater og juster landingssiden for kontinuerlig forbedring. Sett opp sporing så du kan se svart på hvit hva du får igjen for aktivitetene du gjør. Det en svært viktig del innen “performance marketing”

Oppsummert

  • En landingsside er en tilpasset nettside designet for å konvertere besøkende til leads eller kunder, med et spesifikt mål som for eksempel registrering til et webinar, nedlasting av en e-bok, eller kjøp av et produkt.
  • Landingssider fokuserer på å tiltrekke riktig trafikk, i motsetning til å maksimere total trafikk.
  • Viktige elementer for en effektiv landingsside inkluderer en overskrift som fokuserer på fordeler, bruk av bilder eller videoer som illustrerer tilbudet, overtalende tekst som adresserer besøkendes problemer, et synlig skjema øverst på siden, en tydelig call-to-action, relevante tilbud, nødvendig informasjonsinnhenting, ingen navigasjon, responsivt design, søkeoptimalisering, takkeside for konverteringssporing, sosialt bevis gjennom kundehistorier eller referanser, og kontinuerlig A/B-testing og optimalisering for forbedring.
Digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim
Ønsker du et gratis strategimøte? 
Ta kontakt!
Del denne artikelen 
Update cookies preferences