Performance Marketing: Hvordan lykkes? + Eksempler

Performance marketing er nøkkelen til målrettet og effektiv markedsføring. Her får du innsikt i hva performance marketing er og hvordan du kan bruke det til din fordel, med eksempel og kundecase.
Vegard Sandvik
February 21, 2024
-
6
Min lesetid

Hva er Performance Marketing?

Performance marketing, eller resultatbasert markedsføring, skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at betalingen er knyttet direkte til de resultatene som oppnås.

I stedet for å betale for antatt eksponering, som i tradisjonelle medier (TV, radio og trykte medier), betaler du for konkrete «handlinger». Dette kan være et klikk, et salg eller en lead/potensiell kunde.

Dette gjør at du kan tilpasse kostnadene til markedsføringen etter ditt eget behov! Enten kan du bruke 200 kr, eller 20 000 kr – det som passer for deg.

Her er eksempler på hvordan du kan justere disse ulike variabler i performance marketing:

  • Budsjett: Dersom du annonserer i Meta (Facebook og/eller Instagram), kan du bruke 2 000 kr i måneden og nå ut til ca. 10 000 til 50 000 unike brukere. Her kan du legge inn et «totalt budsjett», så slipper du å bekymre deg mer enn det du setter av.
  • Tidsperiode: Du bestemmer selv når annonsen skal vises og hvor lenge. For eksempel kun i “sesong”, eller kun når "vare x er på lager".
  • Målretting etter geografisk lokasjon: Du kan bli synlig for personer som er i spesifikke områder– alt fra postnummer til byer og tettsteder.
  • Målretting etter interesser og atferd: Her er det mange muligheter. Du kan bli synlig for alt av personer som har sett på et kontaktskjema eller lagt noe i handlekurven på nettsiden din, til personer som er interessert i noe spesifikt, og har besøkt dine konkurrenters nettside.

Hvilke resultater kan du oppnå? 

Resultatet avhenger i svært stor grad av hvilken bransje du befinner deg i, budsjett, målgruppe, segmenteringsalternativer, annonsekvalitet og -innhold, tidsperiode, konkurranse og markedstrender. Og hvilke mål du har for din digitale markedsføring, om det er å øke salg, bli synlig eller vedlikeholde eksisterende kunder.

Med andre ord: resultatet vil variere fra case til case.

Ønsker du fortsatt noe håndfast? Da kan du laste ned vår kundecase. Da får du mer informasjon og innsikt i strategi og resultat - last ned her.

Er Performance marketing riktig for deg?

Her kan det være lurt å tenke langsiktig og kortsiktig.

En langsiktig strategi handler om tiltak som bygger varig verdi over tid, men som kanskje ikke gir umiddelbare resultater.‍

Eksempel:

  • SEO: Optimalisering av nettinnhold for å klatre høyere på Google over tid, som denne artikkelen du leser nå.

En kortsiktig strategi er i motsetning rettet mot å oppnå raske resultater, som øyeblikkelig økning i salg eller økning i antall leads.

Performance marketing faller inn under denne.


Eksempel:

  • Betalte kampanjer:  Søkeords-kampanjer (Google Ads ) som gir øyeblikkelig trafikk og konvertering.

Umiddelbar resultat? Ja, definitivt.

Hvis du ønsker en umiddelbar økning i salget eller økning i antall leads, bør du definitivt vurdere performance marketing. En blanding av kortsiktige og langsiktige strategier er ofte veldig effektiv. På denne måten kan du raskt tiltrekke deg kunder, samtidig som du gjennomfører bærekraftige tiltak som ikke avhengig av et annonsebudsjett.

Hvordan skal du begynne med Performance Marketing?

Det er spesielt 2 ting du må ha i bakhodet før du begynner:

1.Hvem er målgruppen?

Her er det lett å tenke “20-30 år, mann, god økonomi”. Det holder dessverre ikke, vi må gå dypere enn som så.

  • Hva ønsker målgruppen din å oppnå? Hvilken motivasjon har den?
  • Hvilke problemer har de for å kunne oppnå det de ønsker?
  • Hva er typisk demografi, geografisk lokasjon, kjøpekraft og vaner?
  • Hvor holder de til? Hvilke kanaler?

Utfra disse spørsmålene kan du kartlegge ICP’er (ideelle kundepersonaer). Dette gjør det lettere å ha noen å forholde seg til når du skal lage budskap for kampanjen.

2. Kjøpsprosessen / Salgstrakt

Denne har du mest sannsynlig sett før; den bør være fundamentet for dine aktiviteter innenfor performance marketing.

Salgtrakt - digital markedføring

Her er forskjellen:

  1. Oppmerksomhetsfasen: "Kunden blir klar over et eksisterende behov eller et problem som må løses. Dette kan være behovet for et spesifikt produkt, en merkevare eller en tjeneste."
  2. Vurderingsfasen: "Kunden vurderer ulike alternativer for å møte behovet eller løse problemet. Dette innebærer å sammenligne forskjellige produkter eller tjenester, merkevarer og bedrifter, basert på personlige preferanser."
  3. Handlefasen: "Her tar kunden en avgjørelse og utfører et kjøp, alternativt melder sin interesse"
  4. Lojalitetsfasen: "I denne fasen fokuserer kunden på å utvikle og vedlikeholde et langsiktig forhold til merkevaren eller bedriften, ofte drevet av tilfredshet med tidligere kjøp."

Kilde: Definisjonene er produsert av Chat-GPT4*

Så, hvordan kan du gjøre det?

For å gi et klarere bilde, har jeg laget et fiktivt eksempel:

Hvordan skaffe leads med performance marketing?

Når hovedmålet er å generere kvalifiserte leads, altså potensielle kunder, er det avgjørende å utforme strategier og aktiviteter som er tilpasset hver fase i salgstrakten. For hver fase bør du anvende unike budskap og tilnærminger for å lede kunder gjennom prosessen.

Hva innebærer dette? La meg gi deg detaljert eksempel for å illustrere:

Performance marketing kampanje - eksempel: Salg av reiseforsikring

La oss si du jobber i bank og du skal selge reiseforsikring. Du kan enten forsøke å samle leads eller å selge direkte over nett. La oss si du ønsker å få personer til å ta kontakt, altså samle leads.

Du begynner med å utforme en kundepersona som du kaller f.eks “Bekymringsfulle Birgitte”.‍

Utdrag fra kundepersona:

Bekymringsfulle Birgitte: "30 år. Birgitte søker trygghet i hverdagen, både når hun går ut ytterdøra og på reiser, og ønsker en enkel og sikker reiseforsikring for å beskytte seg mot uforutsette hendelser.Hyppig bruker av Facebook og Instagram eller andre kanaler som Snapchat”

Vi setter opp en kampanje på Meta (Facebook og Instagram) og da burde strukturen se slik ut!

Salgtrakt - digital markedføring

Fase 1: Oppmerksomhet

  • Mål: Skape bevissthet om behovet for reiseforsikring.
  • Kommunikasjon: Utvikle innhold og kampanjer som får kundepersona til å stille seg spørsmål "Er jeg forsikret når jeg skal på reise? Eller når jeg går ut av døra?»
  • Eksempel på budskap: “Når bagasjen ikke dukker opp. Se hvordan vår reiseforsikring gir trygghet i reise." Inkluder en tydelig call to action i selve annonsen også.
  • Viktige KPI'er: CPM (Cost-per-Mille/kost per tusen) og rekkevidde.
Oppmerksomhetsfasen

Fase 2: Vurdering

  • Mål: Hjelpe potensielle kunder med å vurdere tilbudet ditt.
  • Kommunikasjon: Fremhev fordelene med reiseforsikringen, som dekning for uventede hendelser, hjelp om Birgitte er i utlandet. Her kan du fremheve kundeomtaler, detaljerte sammenligninger med andre forsikringstilbud og produktfordeler.
  • Eksempel på budskap: "Fra uhell til utbetaling” Få igjen penger ting du ikke ante var forsikret - se hvor trygg du er med vår reiseforsikring.
  • Viktige KPI'er: CPC (cost per click/Kost-per-klikk) og CTR (Click-through rate)

Vurderingsfasen

Fase 3: Handling

  • Mål: Forenkle kjøpsprosessen maksimalt og oppmuntre potensielle kunder til å kontakte en rådgiver.
  • Kommunikasjon: Sørg for at det er enkelt å kjøpe forsikringen, med klare instruksjoner og støtte gjennom hele prosessen. Fremhev alle betalingsmulighetene og hvor rakst det er å sette opp.
  • Budskap: "Reiseforsikring på 1-2-3... Kontakt en rådgiver "
  • KPI'er: CPL (Kostnad per lead) og konverteringsrate.

Handlefasen

Dette er bare eksempler på budskap. Arrangerer en workshop, lag 10 - 15 forskjellige budskap og test, test, test.. Da ser du hva som fungerer! Dette er bare eksempler på budskap.

Mål for eksempel klikkrate (CTR), konverteringsrate, sidevisninger, øktvarighet, og bounce rate for kampanjen. Deretter kan du ved å analysere disse målbare resultatene, kan du identifisere hva som oppnår tiltrekker seg mest trafikk, og mest effektivt konverterer besøkende som har vist interesse.

Hvilke bransjer passer det for?

En slik fremgangsmåte passer perfekt for deg som jobber i: 

  • Eiendomsmegling
  • Bilforhandlere
  • Helse- og velværetjenester (f.eks. tannlege, hudpleieklinikker, fysioterapi-sentre)
  • Utdanningsinstitusjoner (f.eks. privatskoler, yrkesfaglige skoler, online kurstilbydere)
  • Juridiske tjenester
  • Reiseliv og turisme (f.eks. hotellkjeder, reisebyråer, eventyr- og opplevelsestilbydere)
  • Teknologi og programvare (f.eks. SaaS-bedrifter, IT-konsulentfirmaer)
  • Finanstjenester (f.eks. Banker, forsikringsselskaper)
  • Event- og konferanseplanlegging (f.eks. bryllupsplanleggere, fagkonferanse-arrangører, cateringselskaper)
  • Byrå (f.eks. PR-byråer, rekrutteringsbyråer)
  • Hjemme- og hagearbeid (f.eks. hage- og landskapsdesignere, hageservice, interiørdesignere)

Ønsker du mer håndfast på hvilke resultater du kan forvente? Sammenlign din bedrift med vår kundecase - få innblikk i strategi, målretting og resultat her.

Legg igjen e-postadressen så får du tilsend på e-post.

Hvordan skaffe leads?
Digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim
Ønsker du et gratis strategimøte? 
Ta kontakt!
Del denne artikelen 
Update cookies preferences