SEO - analyse: Søkeordsanalyse for nybegynnere

En praktisk guide til søkeordsanalyse for nybegynnere. Lær hvordan du finner de rette søkeordene for å forbedre din synlighet på Google.
Petter Dalsplass
February 21, 2024
-
4
Min lesetid

Hva er en SEO-analyse?

En SEO-analyse er en avgjørende brikke i arbeidet om organisk synlighet i Google. Ved å ha en god og detaljert analyse sammen med en god plan for produksjon av innhold vil du raskt klatre i søkemotorer uten å behøve å bruke ei krone på Google Ads.

Hvor starter du?

Å forstå hva ditt potensielle publikum søker etter, er det første, grunnleggende elementet i søkeordsanalysen. Dette innebærer en dypere forståelse av dine potensielle kunder, deres behov, og hvordan de artikulerer disse behovene i søkemotorer. Du sitter allerede på verdifull kunnskap om produktet eller tjenesten du tilbyr, samt de spørsmål kundene stiller.

Derfor er en effektiv metode for å sette i gang tankeprosessen å utforme en liste over disse vanlige spørsmålene. Hva lurer kundene dine på? Hvilke problemer søker de løsninger på? Ved å skrive ned disse spørsmålene, kan du begynne å danne en forståelse av søkeintensjonen – det vil si, hva brukerne håper å oppnå med sine søk. Denne innsikten tar du med deg inn i neste fase.

Hvordan gjennomføre en søkeordsanalyse for organiske søk

Bestem SEO verktøy

Første steg for selve analysen er å finne passende SEO-verktøy. Her har man flere gratis alternativer, blant de beste er:

Finne relevante søkeord

Et godt tips for å finne relevante søkeord er å starte SEO-arbeidet med å fokusere på problemene du løser for kunden som nevnt tidligere. Bruk listen med spørsmål, og skriv inn “problemet” kunden ofte har i SEO-verktøyet for å se søkevolum og KD% på ordet (forklaring lengre ned). Hvis vi bruker kiropraktor som eksempel, kan du starte med å søke etter fraser som “vond nakke” eller “ryggsmerter” for å få søkevolum og innsikt i muligheten for å rangere høyt i Google.

Eksempel på søkeordsanalyse i Semrush

For å finne volum på søkeord og gode, relaterte støtteord går du inn i Keyword Magic Tool funksjonen til Semrush, som ligger under SEO i sidemenyen, og skriver inn søkeordet du ønsker å vite volum rundt. Under er eksempel på "ryggsmerter" og "vond nakke".

Forklaring av termer i Semrush:

Volume er antall søk i Google per mnd.

KD% Angir vanskelighetsgraden i % for å rangere på søkeordet. Hold over fargen for å lese mer om den.

Intent:

- (I) - Informational betyr at intensjonen til kunden er mer informasjon

- (C) - Commercial betyr at kunden er ute etter å kjøpe produkt eller tjeneste

Søkeord: "ryggsmerter"
Søkeord: "vond nakke"

For å velge et bra søkeord å begynne med, er det kombinasjonen med lav KD% og høy Volume som er nøkkelen. Her kunne ryggsmerter muskulært vært en fin plass å starte.

Valg av hodvedsøkeord

Etter at du har identifisert søkeordene, søkevolumet, KD% og intent, er neste steg å velge ut hvilke nøkkelord som skal være fokuset for sidens SEO. For alt innhold, anbefales det å velge et primært hovedsøkeord, som "vond nakke", og deretter supplere dette med synonymer og beslektede termer som støttesøkeord. Eksempel på støtteord: “vondt i nakken og halsen” og “vondt i nakken og hode”.

Jobbe med SEO på landingssider

Når du har valgt ditt hovedsøkeord, er det viktig at det fremkommer på kritiske steder gjennom hele siden for å signalisere dets relevans både for søkemotorer og brukere. Disse inkluderer:

  • Tittelen på siden: Dette er kanskje det viktigste elementet i SEO. Sørg for at nøkkelordet er nær begynnelsen av tittelen.
  • URL: En ren og lettforståelig URL som inneholder hovednøkkelordet er avgjørende for både SEO og brukeropplevelse.
  • Overskrifter: Bruk hovedsøkeordet i minst en H1-overskrift.
  • Ingressen: De første linjene av teksten bør inneholde nøkkelordet for å umiddelbart klargjøre sidens tema.
  • Brødteksten: Inkluder hovedsøkeordet og dets varianter gjennom teksten på en naturlig og lesevennlig måte.
  • Bildetekst (alt-tekst): Inkluder hovedsøkeordet i alt-teksten for bilder for å forbedre bilde-SEO og tilgjengelighet.

Hovedsøkeordet ditt bør flyte naturlig i innholdet og aldri tvinges inn. Overforbruk av ordet, kjent som "keyword stuffing", kan straffes av søkemotorer og bør unngås. Isteden bør fokuset være på å skape en rik og innbydende tekst som engasjerer leserne samtidig som den er SEO-optimalisert.

Veien videre

Når du har fullført søkeordsanalysen, har du tatt et viktig skritt i retning av økt synlighet og suksess i søkemotoroptimalisering. Denne analysen skal være en sentral del av din videre SEO-strategi. SEO er en langsiktig prosess som krever både tålmodighet og dedikasjon. Resultatene kommer ikke over natten, men investeringen er garantert verdt det på sikt!

Husk, optimalisering av individuelle sider er kun begynnelsen; en helhetlig SEO-strategi involverer også kontinuerlig produksjon av relevant og engasjerende innhold, teknisk SEO, og mye mer.

Men med en god og detaljert SEO-analyse, kombinert med en solid plan for innholdsproduksjon, er du godt rustet til å klatre søkemotorrangeringer uten å måtte investere i betalte annonser som Google Ads. Lykke til!

Digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim
Ønsker du et gratis strategimøte? 
Ta kontakt!
Del denne artikelen 
Update cookies preferences