Hvordan lage en Facebook-konkurranse? - Tips og regler for 2024

Facebook-konkurranser er utmerket for å skape oppmerksomhet rundt bedriften og skaffe "leads" - om det gjøres riktig. Vi hjelper deg med tekst, regler og optimalisering.
Petter Dalsplass
February 21, 2024
-
6
Min lesetid

Hvorfor legge ut konkurranser på Facebook?

Facebook-konkurranser er en effektiv måte å skaffe flere likes og oppmerksomhet rundt Facebook-siden din. Hvis du setter opp en plan med en påfølgende strategi, kan du ende opp med å få mye igjen for pengene.

Med andre ord: Kostnadseffektivt - om det utføres på riktig måte.

I tillegg kan det være greit å få oversikt over reglene for konkurranser. Bryter du reglene kan Facebook fjerne innlegget og i verste fall utestenge deg.

Hvordan lage en Facebook-konkurranse?

Facebook konkurranse-regler

Har du god kontroll på hva som er lov og ikke kan du bare hoppe over denne delen.

I Norge er reglene som følger:

Det er IKKE lov å:

  • Be brukere om å tagge venner
  • Be brukere om å dele et innlegg eller en side
  • Be brukere om å laste opp et bilde på egen profil

Hva er da lov spør du? Du kan nemlig unngå å bryte reglene ved å gjøre følgende:

  • Indirekte oppfordre til en handling uten å være for spesifikk. F.eks: "Vet du svaret? Gjett riktig svar og vær med i trekningen av et splitter nytt kjøkken fra Kvik".
  • Oppfordre brukere til å delta i konkurransen på en ekstern adresse. F.eks.: "For å være med i trekningen, klikk på linken nedenfor". Da kan du lede brukere til nettsiden din eller en annen landingsside.
  • Be brukere om å foreslå noe. F.eks. "Har du et forslag til hva vår nye restaurant skal hete? Del med oss og vær med i trekningen av en middag for fire personer".
  • Be brukere om å like siden/bedriften din på FB. F.eks.: "Gå inn og lik vår Facebook-side og vær med i trekningen".

Hva skjer om jeg bryter reglene?

Den formelle trusselen Facebook kommer med ved et regelbrudd er:

"Hvis vi med sikkerhet kan fastslå at du tydelig, med overlegg eller gjentatte ganger har brutt våre betingelser eller retningslinjer, da spesielt våre , kan vi enten midlertidig eller permanent stenge tilgangen til kontoen din. Vi kan også suspendere eller deaktivere kontoen din hvis du gjentatte ganger krenker andre personers immaterialrettigheter, eller hvis det kreves at vi gjør det av juridiske årsaker."

Er uhellet ute så får du en advarsel og blir bedt om å endre eller ta ned innlegget. Den andre og mer risikofylte straffen er at Facebook begrenser din organiske rekkevidde både på konkurranseinnlegget og fremtidige innlegg. I og med at bedrifter ønsker å få så stor rekkevidde som mulig er dette en straff du aller helst vil unngå.

Hvordan få mest mulig ut av en Facebook-konkurranse?

Greit nok å følge reglene, men hvordan få mest mulig valuta for konkurransen? Her får du noen tips til hvordan du kan øke salg, synlighet og samle en større kundeliste gjennom å utnytte konkurransen til det fulle.
Det du må tenke på er:

1. Sette et mål for konkurransen.

Er det å få flere følgere, fremme et budskap eller samle e-postadresser til kundelisten?

2. Velg et relevant produkt/tjeneste du kan gi bort.

Her er det mange som tenker at å gi bort noe alle liker vil skape mest mulig blest og deltakere i konkurransen. Det er greit nok det men, om målet ditt er å få flere potensielle kunder, er det smart å velge et relevant produkt.

F.eks driver du en bilforretning og premien er en iPhone og smågodt, vil du kanskje ikke nå de potensielle kundene. IPhonen vil sikkert gi deg masse engasjement og oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis fra folk som skal kjøpe seg bil.

Forslag: Et relevant produkt i dette tilfellet « Lån en bil en helg" eller "1 mnd gratis leasing"

Kanskje blir vinneren så fornøyd at han/hun returnerer som kunde?

3. Bestem vilkår for konkurransen.

Velg gjerne kriterier med lav terskel. Dette kommer an på premien, men ofte er det enkle det beste.

Prøv å få deltakere til å engasjere sine venner. Ved å f.eks « Hvem ville du tatt med deg på bilferie på vestlandet?»

4. Inkluder varighet og slutt

Denne sier seg selv, men utnytt at vinneren snart trekkes. Vi mennesker har en tendens til å få FOMO "fear of missing out" når tiden renner ut. Utnytt dette ved å nevne dato. Kanskje melder nye brukere seg på i fare for å gå glipp av konkurransen.

Tips: Publiser konkurransen flere ganger før den utløper. Med et tydelig: "Nå er det kun 3 dager igjen av konkurransen!"

5. Publiser på alle plattformer.

Dette gjelder alle kanaler du ønsker å være synlig på. Instagram og Facebook (story+ innlegg), banner eller bilde på nettsiden din og i nyhetsbrevet ditt.

Samle potensielle kunder

Driver du på med e-postmarkedsføring, eller ønsker å starte med å samle en kundeliste? Da kan Facebook- konkurranser være til stor hjelp. Du kan samle potensielle kunder ved å gi bort et produkt som er relevant for bedriften og opprette en landingsside der du ber om e-postadressen for å delta.

På denne måten kan du slå to fluer i en smekk ved å skape engasjement på innlegget samtidig som du kan få flere i kundebasen din.

"Boost" innlegget- nå enda flere!

Nå så mange brukere som mulig ved å enten fremme innlegget, eller lage en betalt annonse. Da kan du nå ut til potensielle kunder utover de som følger deg. (Vi anbefaler at du gjør dette via Business Manager (BM) fremfor å fremme innlegget).

Les hvordan du oppretter Business Manager bruker, her.

Nå har du fått en rask innføring i hvordan du skal få mest mulig ut av en Facebook-konkurranse. Holder du deg innenfor reglene og utnytter konkurransen til det fulle vil det garantert bidra til å øke merkevarebevissthet, salg og engasjement!

Digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim
Ønsker du et gratis strategimøte? 
Ta kontakt!
Del denne artikelen 
Update cookies preferences