Få mest ut av kundelisten med Facebook-annonsering + tips

Har du en kundeliste med over 1 000 personer? Du kan utnytte listen langt mer effektivt enn du kanskje gjør i dag. I denne artikkelen får du servert 3 tips du kan implementere med en gang for å utnytte kundelisten maksimalt.
Petter Dalsplass
February 21, 2024
-
5
Min lesetid

3 konkrete tips til hvordan utnytte kundelisten maksimalt

Hva mener vi med kundeliste?

I sammenheng med markedsføring refererer en kundeliste til en samling av informasjon om tidligere eller nåværende kunder, basert på spesifikke kriterier. Disse listene inkluderer gjerne navn, e-post og telefonnummer. Men kan også være mer detaljerte og inneholde adresse, kjøpsvaner, interesser etc. Kundelistene brukes til å målrette markedsføringskampanjer, vedlikeholde kunderelasjoner, innhente tilbakemeldinger og innsikt fra kunder for å forbedre tjenester og produkter.

Importere kundeliste i annonseverktøy

1. Åpne Facebook Ads Manager: Logg inn på din Facebook business-konto og gå til Ads Manager.

2. Gå til publikumsseksjonen: I menyen, velg "Publikum" og “egendefinert publikum”



3. Velg kilde for publikum: Velg “kundeliste” som kilde for publikummet


4. Last opp kundelisten: Last opp kundelisten din. Dette kan være en CSV- eller TXT-fil med informasjon som e-postadresser eller telefonnumre. Facebook vil matche informasjonen med brukere på plattformen.




5. Bruk publikummet i kampanjer: Nå kan du bruke dette egendefinerte publikummet når du oppretter annonsekampanjer under annonsesett



Viktig: Sørg for at publikummet er i tråd med Facebooks retningslinjer for personvern og data når du importerer kundelister

Finn dine ideelle kunder automatisk

Etter å ha importert kundelisten og opprettet et egendefinert publikum i Facebook, kan du videre utvide din markedsføringsrekkevidde ved å opprette et speilpublikum (look-a-like audience). Dette kraftige verktøyet lar Facebook analysere og identifisere nye potensielle kunder som ligner på de i din nåværende kundeliste, basert på likheter i atferdsmønstre og interesser. Ved å bruke speilpublikum, kan du nå ut til personer som vil være interessert i dine tjenester eller produkter, uten å måtte finne publikummet selv gjennom målretting.

Her er hvordan du oppretter speilpublikum basert på kundelisten:

1. Gå til publikum: Velg ditt nyopprettede egendefinerte publikum → Klikk handlinger og opprett speilpublikum

2. Velg riktig kilde og publikumsplassering: Klikk opprett publikum og du er ferdig!

Nå vil publikummet komme opp i alternativet for egendefinerte publikum i annonsesett.

For å ta det et steg videre kan du ekskludere kundelisten i målrettingen, slik at du unngår overlapping av publikum - spesielt viktig dersom du f.eks. annonserer konkurranser og samler leads.

Nå KUN nye potensielle kunder

For å ta målrettingen et steg videre kan du ekskludere kundelisten i målrettingen, slik at du unngår overlapping av publikum, og når ut KUN til nye kunder - spesielt viktig dersom du f.eks. annonserer konkurranser og/eller samler leads. Her er hvordan du gjør det:

  1. Gå til annonsesett: Scroll ned til “opprett nytt publikum” og søk etter publikum under “ekskluder…”. → Finn og velg publikummet du vil ekskludere og du er all set!

Nå vil alle de som allerede er i kundelisten din ikke få opp annonsen. Og dersom du regelmessig er inn og oppdaterer kundelisten i Facebook vil du spare masse annonsekroner på å ikke annonsere til de som allerede er kunde hos deg.

Praktisk eksempel - innsamling av leads Rørosmeieriet

La oss se på et praktisk eksempel: Med Rørosmeieriet brukte vi disse teknikkene for å samle leads gjennom en julekonkurranse, og oppnådde imponerende resultater med et lite annonsebudsjett. Rørosmeieriet hadde et bra utgangspunkt der vi tidlig begynte med leadsinnsamling - derfor ble målrettingen look-a-like audience basert på kundelisten - og for å kun få inn nye leads valgte vi å ekskludere kundelisten i målrettingen.

Resultat med 900 kr i ad spend:

  • 1 575 nye leads (lagt igjen e-post og navn)
  • Kostnad per lead: 0.57 kr
  • 2 390 klikk på annonsen
  • Kost per klikk: 0.37 kr
  • Eksponeringer: 22 227
Landingsside konkurranse Rørosmeieriet


Gratis håndbok

Færre enn 1000 på kundelisten? Ta en titt på vår håndbok "Hvordan skaffe leads?". Den inneholder ulike strategier og detaljert kundecase som blant annet gir deg innsikt i effektiv utnyttelse av kundelisten din - og hvordan du skaffer flere, salgskvalifiserte leads.

Hvordan skaffe leads?
Digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim
Ønsker du et gratis strategimøte? 
Ta kontakt!
Del denne artikelen 
Update cookies preferences